Word Of The Day

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi..

Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari yang mengiringi...

Bukan mudah memiliki mutiara kasih..

Tanpa diselami lubuk hati nurani ke dasar rasa yang paling dalam...

Friday, March 4, 2016

Warna-Warna Kehidupanku 4

Tarikh keramat itu akhirnya tiba. Hari dimana status single ku bertukar kepada isteri orang. Saat lafaz 'sah' kedengaran, hati mula digauli rasa sebak, takut, bersyukur dan segala macam perasaan lagi. Mungkin perkahwinan ini berlaku terlalu pantas tapi jauh di sudut hatiku aku yakin walaupun ia hanya jauh kelam-kelam tak nampak sahaja. Yakin Qila!

Azan maghrib mula berkumandang, aku segera ke bilik bagi menunaikan solat fardhu. Lama aku berteleku di depan sejadah,

"Kak!" bahuku ditepuk adikku, Iwan. Aku memandangnya tidak puas hati.
"Ko dah kenape Iwan?" tanyaku sambil membalas tepukan mesra petronasnya itu.
"Bukan Iwan, akak tu yang buang tabiat. Dah kahwin, masuk bilik pengantin la. Duk solat kat sini tu kenapa?" Iwan membalas selamba.
"Apa masalahnya? Bilik akak jugak kan." Bidasku kembali.
"Ops excuse me my dear sis! Ini bilik akak dah bagi pada Iwan ye. Harap makLong. Lagipun berapa banyak bilik akak nak..pergi-pergi sana! " katanya lagi sambil menolakku keluar daripada bekas bilikku. Sob!

Lamaku berdiri depan bekas bilikku sebelum memusingkan badan untuk melangkah dengan hakikat aku adalah isteri orang sekarang. Wajahku panggung dan aku terkedu!

Dia sedang memandangku hairan. Ya! dia suamiku. Gulp. Perlahan-lahan aku melangkah ke bilik pengantin dan melepasi si dia yang masih tercegat di depan pintu.

"Saya dah solat kat surau." Katanya tiba-tiba.
"Saya dah solat jugak." balasku dan terus cabut lari turun ke bawah. Aku menanggalkan telekungku di bilik ibuku.

Mak memandangku pelik sebaik sahaja aku melangkah ke dapur. 

"Nape mak?"
"Mak ingat hantu mana tadi terjun daripada tangga. Dengan telekung putihnya."
Aku tayang gigi. "Sekali sekala buat lagak ngeri"
"Qila dah kahwin, perangai tu bagi senonoh la sikit." tambah mak ku.
"Tengok la nanti macam mana. Akan dipertimbangkan." jawabku dengan gaya orang yang sedang berfikir.
"Pertimbangkanlah sangat. G buat telur dadar, ni lauk mak dah panaskan."

Aku melangkah senang ke dapur yang terletak di belakang. Dalam samar-samar, aku memanaskan kuali untuk menggoreng telur dadar. 'agak-agak masak jela, lampu ni pun abah tak baiki lagi.' Usai menggoreng, aku menghidangkan lauk dan nasi ke depan.

"qila, pergi panggil suami kamu." arah mak.'aiseyman, kene panggil ke..'
"Ala, Ijat, ko g naik jap panggil Abang." aku menyuruh adikku yang ketiga.
"eh asal Ijat lak, suami akak.Akak la yang panggil. Tak kuasa!" jawab Ijat. 'Menjawab eh ko..memang nak kene ni..'

Dengan sebal aku naik ke atas memanggil suamiku tersayang melayang-layang tu untuk turun makan.

"Ehem, mak panggil makan." aku mengajak.
"Ok. Jom." Dia tersenyum dan berlalu. Aku terpana. Ku tepuk-tepuk dadaku. 'Shh..duduk diam-diam dalam tu' pesanku kepada hati yang macam nak tercabut keluar.

Waktu berjalan tanpa mengizinkan sesiapa menghentikannya. Aku menonton TV seolah-olah tiada hari esok. Adik-adikku, emak dan abahku sudah selamat beradu. Aku keseorangan menonton TV. Sudah berkali-kali siaran ditukar. Tiada satu yang menambat hati. 

"Ah..stressnya!" luahku tetiba. Hati aku masih berperang sesama sendiri.

+Berapa lama lagi ko nak mengelak Qila. Pergi jela masuk tidur. 
- Tapi ada stranger dalam tu.
+Stranger tak stranger dah jadi laki ko. Apa masalahnya?
- Masalahnya.......

Tanpa sedar, kakiku sudah melangkah masuk. Entah bila tanganku bergerak menutup TV. 

'Dalam novel, cerpen aku baca pengantin sibuk cuci pinggan mangkuk, periuk apa semua. Tapi kenapa kisah aku tak sama eh..' Hatiku mula melalut.

Aku menuju ke tandas yang sememangnya ada dalam bilikku ini. Niatku hendak memberus gigi dan mengambil wudhu' sebelum tido. Tanpa melihat kiri kanan, aku terus menolak pintu dan...

"Arghhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!! "





No comments:

One's For All..All for One

Salam Perkenalan

Ingatan Buat Diri Yang Sering Alpa

Tika wajah penat memikirkan dunia, maka berwuduklah...


Tika tangan ini letih menggapai cita-cita, maka berdoalah...


Tika bahu tidak kuasa memikul amanah, maka bersujudlah...


Ikhlaskan semuanya dan dekatilah Allah S.W.T


Agar tunduk di saat yang lain angkuh...


Agar teguh di saat yang lain runtuh...


Agar tegar di saat yang lain terlempar...