Word Of The Day

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi..

Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari yang mengiringi...

Bukan mudah memiliki mutiara kasih..

Tanpa diselami lubuk hati nurani ke dasar rasa yang paling dalam...

Friday, March 4, 2016

Warna-Warna Kehidupanku 1

Terasa baru semalam
Salam ukhuwah kau hulurkan
Walau hanya di alam maya
Aku sangat menghargainya

Terasa baru semalam
Aku punya adik perempuan
Periang, peramah dan mesra
Senyuman manis sentiasa

Terasa baru semalam
Kau bercerita itu ini
Sama-sama berkongsi rasa
Diselangi senyum tawa

Namun itu semua hanya semalam
Semalam yang telah berlalu meninggalkanku
Hakikatnya pada hari ini
Kau sudah tiada lagi di bumi

Pergimu pasti ada hikmahnya
Akan ku tanamkan keyakinan itu
Walau di hati masih terasa pedihnya
Tapi ia mengajarku erti kehilangan

Aku yang masih hidup ini
Akan terus berjuang sehingga titisan yang terakhir
Supaya apabila sampai saatnya
Tiada penyesalan yang dapat ku kesali


"Eh Qilah..kau ni kenapa?"Aku tersentak. Segera aku menyapu deraian air mata saat aku ralik menzahirkan perasaan ku di blog. Blog yang umpama diari hidupku. Aku tarik senyum segaris.

"Tak de ape la Ma..Saja feeling di pagi hari.."balasku bersahaja. Cuba membuang resah di hati temanku. Mana mungkin aku berkongsi rasa di saat kondisiku sendiri masih tidak stabil. 'Duhai hati, sabarlah..'

"Dah kau kate macam tu tak pela..tapi kalau ada apa-apa..cite la..insyaAllah aku akan cuba menjadi pendengar yang baik.."

"Terima kasih sahabat..insyaAllah.."Aku menepuk bahunya sambil mengorak langkah ke luar.

"aik..Nak ke mane tu??"

"Hehe..keluar jap..pantai.."

"Ok..nanti balik tu jangan lewat pulak yer.."pesannya persis seorang ibu yang bimbangkan anaknya.

"Baek buk! Hehe..InsyaAllah..Assalamualaikum.."

"Waalaikumussalam nak!! " Aku tergelak sambil menggeleng-gelengkan kepala. Hilang sebentar rasa sedih di hati. 'Aku sayang ko Ma..'

Setibanya di pantai, aku menikmati pemandangan yang sangat indah. Cuaca yang redup di selangi angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa membuatkan aku tenggelam dalam dunia sendiri.

Seketika ingatan mula melakar kembali nostalgia bersama arwah Zati. Satu malam, di yahoo messenger..Zati mem 'buzz' aku di ym..

- Assalamualaikum kak..hehe..rinduuu~

+ Waalaikumussalam dik..hehe..sori la..akak busy lately..tu yang jarang online..

- Akak..kalau adik dah takde..akak rasa akak akan rindu adik tak?

+ Ish..apa adik melalut neh..Of course la akak akan rindu dear..Akak kan tak de adik perempuan..

- Entah la kak..rasa macam tak lama je..Zati sayang akak tau..Walau kita tak pernah kenal di dunia nyata..Zati rasa dekat dengan akak..

+ Akak pon macam itu..Sayang Zati sangat-sangat..Zati ok tak ni??

- Eh..Zati ok je..don't worry k..Kak..Zati penat..pamit dulu ya..Assalamualaikum..

+ Waalaikumussalam..jaga diri..

- Akak pon same yer..Sayang akak selalu..=)

-off-


Oh hati..tenanglah...



No comments:

One's For All..All for One

Salam Perkenalan

Ingatan Buat Diri Yang Sering Alpa

Tika wajah penat memikirkan dunia, maka berwuduklah...


Tika tangan ini letih menggapai cita-cita, maka berdoalah...


Tika bahu tidak kuasa memikul amanah, maka bersujudlah...


Ikhlaskan semuanya dan dekatilah Allah S.W.T


Agar tunduk di saat yang lain angkuh...


Agar teguh di saat yang lain runtuh...


Agar tegar di saat yang lain terlempar...