Word Of The Day

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi..

Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari yang mengiringi...

Bukan mudah memiliki mutiara kasih..

Tanpa diselami lubuk hati nurani ke dasar rasa yang paling dalam...

Wednesday, June 17, 2009

Pelangi itu Indah 16

:: Jom Kita Kahwin ::

Selepas menuturkan kata maaf, Ikmal kembali berkelakuan seperti biasa. Tiada lagi kebisuan yang menyeksaku. Tidak dapat aku nafikan lagi yang aku semakin menyayangi dia..adakah dia juga begitu??

Sedar tak sedar cutiku hampir berakhir.Suamiku sudah seminggu memulakan kerjanya sebagai seorang pensyarah di salah sebuah kolej swasta yang terdapat di KL ni..Sedang asyik mengelamun aku dikejutkan dengan bunyi deringan telefon.Rupa-rupanya Diya yang menghubungiku untuk mengkhabarkan perihal U yang kami dapat.Alhamdulillah,rezeki Allah..kami ditakdirkan mendapat U yang same dan juga kos yang sama..syoknya tak terkira..tak sabar nak bagitau Ikmal.aku bingkas bangun untuk mula melakukan kerja rumah..

"Hurmm..nak masak apa yer..harini.."setelah penat mengerut2kan dahiku berfikir.aku membuat keputusan untuk memasak tom yam putih,ayam masak merah dan agar-agar batik sebagai pencuci mulut.Ok tak??Taram jela...bukanya ada menu lain pun yang aku reti buat...hehehhe...keletung..keletang..keletung..keletang..siap jugak masak...sapu-sapu sampah cket..dan..aku pun melompat ke atas sofa untuk berehat...hehehe..

"Waduh....panas bangat..kipas ni slow semacam jer..tapi speednya dah paling maksima.."lalu aku membuat keputusan untuk membersihkan kipas di ruang tamu itu..aku segera menuju ke stor dan mengambil tangga..suis kipas ku tutup..kang tak pasal-pasal kepala isteri kesayangan ikmal ni terpenggal..huhuhu...hampir saja aku melakukan pembersihan terakhir...

"Ha!!Nini buat ape tu...??"oleh kerana terkejut dengan sergahan mengejut itu,kakiku yang sepatutnya memijak tangga keempat tergelincir dan...

"Aaaabbbaaaannnnggggg!!!!!"aku memejam mataku..tak dapat ku bayangkan aku akan jatuh seperti nangka busuk..dan..

'Eh..lembutnya permukaan lantai ni..'suara hatiku berdetik.

"Nini..bangunla...tak kesian kat abang ke???dah la berat..."erk..suamiku..

"Padan muka abang..sape suruh masuk tak bagi salam...tau main terjah aje.."saat itu kaler muka aku dah jadi merah-merah pink..maluuuu....

"Nini buat ape??"

"Bersihkan kipasla..."

"Lasaknya isteri abang ni..."seperti biasa tangannya ku salami..gugur dosa-dosa kecil..hehehe..

"hehehe..lambat abang balik hari ni.."

"Biasala Ni..jammed.."

Malam itu,

"Wah...ada ape-ape yang special ke hari ni??"kata Ikmal sebaik sahaja melihat menu kami malam ni.

"Lepas isyak Nini gitau.."

"Ooo..main secret mecret pulak ya..."

"Well.."dan kami pun menikmati sajian malam dengan penuh selera..

Usai sembahyang Isyak,aku dan Ikmal menonton TV di ruang tamu..

"ha..apa rahsianya??"aku pandang wajah suamiku.Lupe..hehe..

"Nini dah dapat tawaran U.."

"Yeke?Alhamdulillah..U mana tu??"

"Abang bagi la ni ya..hehehe..Alhamdulillah...Nini dapat UKM..same dengan Diya.."

"ooo..kos ape??"

"Kosmetik..."tanganku di cubit...

"Adeihh...kos sains pemakanan.."

"Eh..jap..U ape tadi??"

"UKM la abang..."sejak bila pulak suami aku ni ada 'sound trouble'..lupe nak servis la tu..aduh..tak dapek jadi isteri mithali lagi aku ni..

"Bukan sama dengan Iqbal gak ke??"

"Yup..same.."

"Sukela tu..dapat jumpe bekas dia.."

"Abang..Nini kan dah ade abang..takkanla Nini nak dia lagi..abang tak percayakan Nini ke??"

"Percaya..tapi manela tahu kalo dah berjumpa kembali..kasih terkubur akan berputik kembali..."dalam maknanya tu...dia dah tangkap cintan dengan aku ke??...wah ada can ni...

"Hbs tu...abang tak nak bagila ni???"dia tengok muka seposen aku...

"Hmm..ntahla.."dan dia pun berlalu ke dapur..beberapa saat kemudian aku menuruti jejaknya..aku lihat dia termenung di depan sinki..perlahan-lahan..aku menghampirinya dan memeluknya dari belakang..tegang dan dingin..sah!!tengah bengangla ni..sedang aku berfikir bagaimana cara untuk memujuknya..idea baik punya datang...mungkin dah tiba masanya..aku menjingkitkan kakiku sedikit untuk berbisik di telinganya (nak buat camne dapat lelaki tinggi..kita ni rendah aje..cukup2 makan..hahaha..)

"I Love U sayang..jom kita 'kahwin' sekarang nak tak??"hehehe...muka dah habis tebal ni..tapi maintain je..selamba..dia memandangku tak percaya tapi matanya bercahaya...aku kenyit mata padanya..tanpa di duga..dia mencempung tubuhku dan di bawa masuk kebilik...malam itu la malam pertama kami yang menjadi saksi cinta kami yang telah berputik tanpa di sedari..mahkota berhargaku akhirnya telah diserahkan pada sang suami yang ku cintai..semoga diri ini tidak dipersia kan..

1 comment:

misz nana said...

Bila tgk tajuk 'Jom Kita Kahwin' tadi, ingat Lia yg ajak kawen..
Nasib baik x..
Kawen lain rupanya.. Haha..

Ok la tu Nini dah confess perasaan dia..

One's For All..All for One

Salam Perkenalan

Ingatan Buat Diri Yang Sering Alpa

Tika wajah penat memikirkan dunia, maka berwuduklah...


Tika tangan ini letih menggapai cita-cita, maka berdoalah...


Tika bahu tidak kuasa memikul amanah, maka bersujudlah...


Ikhlaskan semuanya dan dekatilah Allah S.W.T


Agar tunduk di saat yang lain angkuh...


Agar teguh di saat yang lain runtuh...


Agar tegar di saat yang lain terlempar...