Word Of The Day

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi..

Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari yang mengiringi...

Bukan mudah memiliki mutiara kasih..

Tanpa diselami lubuk hati nurani ke dasar rasa yang paling dalam...

Monday, June 15, 2009

Pelangi itu Indah 11

:: Berkata Benarlah Walaupun Pahit ::

“Siapa Iqbal Hakimi??”Uish..soalan apa ni..

“adik abang..”

“Pada Nini?”

“adik ipar…”

“Nini!!”keras bunyinya..pandangannya memberitahu.. ‘ u know what I mean..juz tell me the truth…’

“Sebenarnya..Iqbal tu ex Nini..tapi..kitorang dah putus dah..”akhirnya terluah juga ayatku yang satu tu..

“Sebab abang kahwin dengan Nini??”

“Tak..dia mintak putus sebelum tu lagi..sebelum Nini balik lagi…”

“Kenapa dia mintak putus?”

“Dia dah ada Lisa..”dan aku terus menceritakan semuanya perihal aku dengan Iqbal..tak tertinggal satu pun..Padaku, dalam sebuah perhubungan biarla adanya kejujuran barulah akan wujud kepercayaan dia antara satu sama lain.

“Nini tak menyesal..?”aku menggeleng..

“Tak..sebab Nini akhirnya tidak terlibat dengan sesuatu yang nyata tidak dibenarkan dalam Islam..”

“maksud Nini?”

“Hubungan tidak sah antara laki dan perempuan..”dia mengangguk..faham.

“thanks Nini..”

“???”

“Sebab jujur dengan abang..”

“Jujur kan penting..”untuk kali pertama dia memelukku.Terasa kasihnya meresap ke dalam diriku.


Sementara itu, di bilik yang lain..seseorang sedang memikirkan kenapa Nini yang menjadi kakak iparnya..lantas dirinya teringat kenangan saat pertama kali dia bertemu Kak Lia bersama abangnya.

“Assalamualaikum..tumpang tanya..”

“Waalaikumussalam..ya encik..ada apa yang boleh saya bantu??”

“kat sini ada pesakit yang bernama Iqbal Hakimi Salleh tak?”

“Owh..dia ada di wad kanak-kanak sebelah sana tu ya..”

“Tapi dia dah besar panjang..bukan kanak-kanak..”

“hehe..dia cuma ditempatkan di situ..”

“Ha??”dan nyatanya jururawat itu tidak bergurau..

Di wad kanak-kanak,

“Hahahahha..Kimi..dalam banyak-banyak wad yang ada..camne la ko ley sesat dalam ni…hahaha..adess..sakit mental aku…”aku menolak geram bahu alongku.tak ley pakai nyer abang..Ni sume salah doctor tu..siapla kalo aku jumpe dia nanti..

“Ape awak nak buat kalau jumpa saya?”gulp..bila masa pulak dia ni muncul

“saya nak kahwinkan awak dengan abang saya ni..abang saya pun dah setuju kan kan..”entah dari mana idea jahat ni muncul.untuk seketika doctor dan abangku saling berpandangan.

“tadek hal…”mereka menjawab serentak.aku pulak yang ternganga.

“apa benar??”

“Demi adekku yang terchenta..bersaksikan budak-budak comel ni semua..Doktor Fatin Azlia Bakri,sudikah doctor menjadi isteri dan ibu buat anak-anak saya??”sandiwara apakah ini..

“Encik Ikmal Hafizi Salleh,di hadapan adikmu yang terchenta ini..aku setuju menjadi suri dalam hidupmu..dan kerana itu lah perkahwinan ini di aturkan..rupanya mereka merupakan kenalan semenjak Universiti lagi..tapi siapa yang mampu mengjangkakan hal yang sebaliknya yang berlaku.

Arghhh..kak Lia..kenapa kau meninggalkan along??dan kenapa Faten yang mesti menjadi penggantimu??

1 comment:

misz nana said...

Jgn Hakimi ada feeling kat Faten balik sudah..

One's For All..All for One

Salam Perkenalan

Ingatan Buat Diri Yang Sering Alpa

Tika wajah penat memikirkan dunia, maka berwuduklah...


Tika tangan ini letih menggapai cita-cita, maka berdoalah...


Tika bahu tidak kuasa memikul amanah, maka bersujudlah...


Ikhlaskan semuanya dan dekatilah Allah S.W.T


Agar tunduk di saat yang lain angkuh...


Agar teguh di saat yang lain runtuh...


Agar tegar di saat yang lain terlempar...