Word Of The Day

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi..

Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari yang mengiringi...

Bukan mudah memiliki mutiara kasih..

Tanpa diselami lubuk hati nurani ke dasar rasa yang paling dalam...

Saturday, June 20, 2009

Pelangi itu Indah 20

:: Anugerah tak termiliki ::

Diam-diam perkahwinanku dan Ikmal sudah menjangkau usia lima bulan setengah..lama rasanya sudah tidak bertemu dengan keluargaku di Melaka.Hal pertemuan dengan Kak Lia beberapa minggu yang lepas hampir luput dari ingatan..kerisauanku sudah berkurang kerana sehingga sekarang tiada sebarang tindakan daripada Kak Lia.

"Assalamualaikum..isteri abang.."

"Waalaikumussalam..eh abang..bila balik??tak perasan pun..."

"Mane nak perasan..kaca Tv tu lagi ensem dari muka abang kan.."hahaha..adeke bandingkan rupanya dengan benda tak bernyawa tu..

"Tak dela cam tu.."

"Tak pe Nini..abang sedar abang siapa.."ni drama ape yang suami aku duk lakonkan ni..

"Abang...nape neh??"

"Hahahaha..cuak la tu...baru buat muka toya sikit dah cuak..hahaha.."isy..dia ni..main-main pulak..aku diam..pandang muka dia pun tak nak..nanti hatiku cair..hahaha..tiba-tiba aku berlari ke tandas..muntah-muntah..

"Nini..kenapa tu??"

"Muntah-muntah abang.."

"Sakit ker?jumpa doktor nak??"

"Tak yahla..Nini biasa muntah-muntah ni kalo stress study.."

"Tak pe la kalo camtu..tapi janganla stress-stress k..Nini..jom balik kampung nak tak??"nasib baik dia tak paksa aku jumpa doktor..tak suke u...hahaha...

"nak..nak..biler tu abang??"

"Sekarang..."

"Sekarang???"cepat-cepat aku naik atas...tiba-tiba..

"Nak p mane tu??"

"Packing la abang..haha.."syok nya..sambil melompat-lompat bintang..

"Uiks..cepatnya.."

"Tadi abang kata sekarang..now..so what??"

"Hehehe..tak de apa..g la kemas.."sengih-sengih busuk..aku tak jadi naik ke bilik..

"Cakap..kenapa??"

"Abang dahaga la..buatkan air dulu boleh.."ceh ingatkan ape la tadi..

"My pleasure mon amour.."lagak seperti seorang yang sedang tunduk hormat pada tuannya..dengan senang hati aku pergi membancuh air teh O kesukaanya itu..

*************************************************************************************

Perjalanan dari KL ke Melaka yang memakan masa dua jam benar-benar memenatkan kami. Kami membuat keputusan untuk bermalam di rumah Pak Long dan Mak Long ku dahulu.Keesokkan harinya baru kami bermalam di rumah Mak dan Ayah Ikmal.

"assalamualaikum..Mak Long..Pak Long..Ijat.."hahaha..sume penghuni rumah aku sebut.

"Waalaikumussalam..eh Nini...Ikmal..masukla.."Sambut Mak Long..

"Datang tak habaq mai dulu no.."eh bila pulak aku pi utara ni..selatan lagi kan..kan..

"Nini ni Mak Long..kate nak bagi suprise.."suamiku menjawab..tapi..ade ke aku cakap camtu tadi..memandai je suamiku ni..

"Akkakkkkkkkkkkkkk....!!!!!"

"Ijatttttttttttttt...."aku berpelukan dengan adik kesayanganku..abang..jangan jeles..hahaha..

"Uish budak berdua ni..malu la sikit kat Ikmal ni..tak ubah-ubah perangai tu..dah kahwin pun.."

"Biarla Mak Long..perangai dia memang macam budak-budak..tak ley harap.."hahaha..

"Abang ni..menjatuhkan saham Nini je..Mak Long..jangan percaya dengan omongan mas Ikmal ni..haha.."

"Dah-dah..pening Mak Long..masuk la..rehat-rehat..nanti Pak Long kamu balik dari surau..boleh la kita makan petang.."

Tiba-tiba..

"Assalamualaikum..ibu.."satu suara membeli salam daripada luar.sape pulak yer?

"Waalaikumussalam..eh Lia.."ha?Kak Lia...aku terkedu..Ikmal terpempan memerhati seraut wajah yang sudah lama luput dari pandangannya.

"Mak..apa khabar??"

"Baik Lia..Lama kamu tak balik Lia..kenapa nak??"aku dan suamiku masih menjadi penonton setia.Tanpa disengajakan,pandanganku tertembung dengan pandangan Kak Lia..aku tersenyum pahit..

"Maafkan Lia mak..Ikmal..I nak minta maaf..bukan niat I nak tinggalkan U masa majlis pernikahan kita..I tak bersedia lagi masa tu..I ingat U main-main jer.."

"Tak pe Lia..I dah maafkan.Tak perlula disebut-sebut lagi..I pun dah berbahagia sekarang..I harap U pun begitu.."

"Tak Ikmal..I takkan bahagia kalau bukan dengan U..I nak kembali pada U.."aku terkejut sekali lagi..aku seolah-olah tidak wujud di situ..Mak Long juga berubah wajah..dia memandangku sayu..mungkin memahami rasa hati ku..

"Thankz Lia..but no thanks.."ringkas jawapan suamiku.Cukup menambahkan benci Kak Lia pada ku..

"Dah-dah..jom kita makan dulu.."Mak Long ku berkata sebaik sahaja melihat kelibat Pak Long ku.

Dalam keterpaksaan,aku melangkah ke meja makan.Aku membantu apa yang patut.Di meja makan,ku lihat Kak Lia sedang asyik merenung suamiku.Tersayat rasa hatiku..Ikmal tidak perasan akan hal tu atau buat-buat tak perasan jer..entahla..

"Moh ler kita makan.."

"Ikmal..nah U makan la pisang goreng ni..favourite U kan.."

"Tak..I dah tak minat dah..Nini tolong ambilkan popia tu untuk abang.."Mak Long dan Pak Long saling berpandangan sesama sendiri.Terima kasih abang..dalam diam,suamiku menggenggam erat tanganku..

Selesai makan..aku menyuruh Mak Long dan Kak Lia berehat saja..biar aku saja yang mengemas.Namun Kak Lia berkeras mahu membantu sama..aku biarkan saja..aku mengangkat pinggan dan cawan ke dapur..tiba-tiba Kak Lia merempuhku kuat dari belakang menyebabkan aku yang tidak bersedia tersasar ke depan sinki dan hentakkan yang kuat berlaku pada bahagian perutku..sakit sangat..aku terduduk..pinggan dan cawan yang ku bawa terlepas dari pegangan dan jatuh ke dalam sinki....

"Aduhhh...abangggg!!!!"jeritku kuat cuba menahan kesakitan..dan aku tak tahu bagaimana ekspresi mukaku saat aku melihat cecair merah mengalir dari celah pehaku..terketar-ketar tanganku memegang darah..aku memandang Kak Lia..tajam..dia kelihatan terkejut..mungkin tidak menjangkakan hal itu..

"Nini...!!!"aku memandang suamiku sesaat dua dan akhirnya aku rebah..

*************************************************************************************

"Nini..."kedengaran satu suara serak-serak basah memanggil namaku..aku cuba membuka mataku..tapi payah..namun aku masih mampu menangkap butir bicara si dia dengan entah la..doktor mungkin..

"Puan Ayuni keguguran En.Ikmal..hentakan yang di alaminya tidak dapat menyelamatkan kandungannya..she was bleeding too much.."apa..?aku mengandung??titisan air mata mula mengalir melalui pipiku..apa agaknya yang di rasai suamiku saat ini..memiliki anak sendiri sudah pasti menjadi impian setiap pasangan..'maafkan umi sayang kerana tidak menyedari kewujudanmu..'

Lewat malam itu..

"Aaabannggg..."aku memanggil suamiku yang sedang lena tidur di atas kerusi berdekatan denganku..

"Nini..dah sedar ya??jangan banyak bercakap ya.."ku tatap penuh kasih wajah suamiku..tidak terlihat kekecewaan dari air mukanya..adakah dia cuba menyembunyikan dari pengetahuanku??

"Maa..aafkan..Ni..ni...Ni..ni..takkk..tahu"dengan susah payah aku cube bercakap..

"Shhh..shh..apa Nini cakap ni??Redhailah pemergian si kecil tu..bukan silap Nini..Allah dah tentukan segala-galanya..dia adalah anugerah yang bukan milik kita.."argghh..suamiku..kamu begitu tabah..Ya Allah..kuatkanlah semangat kami dalam menempuhi ujian-Mu Ya Allah..

Keesokan harinya,

"Nini...maafkan Lia anak Mak Long..Mak Long tak tahu apa nak jadi dengan dia.."

"Mana Kak Lia,Mak Long??"

"Mak Long tak tahu..dia dah lari sejak semalam lagi..."

"Ijat..kenapa muka tu??"pelik aku melihat muka adikku yang seolah-olah menahan rasa.

"Akakk...Ijat takkan maafkan Kak Lia kalo dia apa-apakan Kak Nini lagi..takkan!!"katanya seraya memelukku..aku menangis lesu dalam dakapannya.Aku memandang suamiku..dan tersenyum padanya..pahit..amat pahit..

"Cakap apa tu Jat..macam orang tak beriman jer..Ingat Allah Jat..insyaAllah setiap perbuatan akan di balas oleh Allah..cuma masanya saja kita tak tahu..mungkin Kak Lia tidak sengaja..kan abang??"kataku sambil menggamitnya supaya dekat denganku..ikhlaskah kata-kataku ini atau hanya sekadar tidak mahu merobek hati Mak Long dan Pak Long yang sudah banyak berjasa padaku....semoga ia benar-benar lahir dari hatiku yang tulus..semoga kau diberi kesempatan untuk berubah Kak Lia..

"Betul tu Jat..kami semua redha..mungkin belum masanya lagi.."

"Bagus la kamu fikir begitu Mal..Nini.."sampuk Pak Long ku yang dari tadi hanya memerhatikan kami.

"Hahahahha..."tiba-tiba adikku gelak besar..dah tak betul agaknya..

"Kau ni kenapa Jat??"

"Patutnya Jat yang sabarkan akak..ni terbalik pula.."hisy dia ni..boleh lak pk balik..

Setelah tamat tempoh melawat..aku di tinggalkan berdua bersama suami tersayang..

"Diya tau tak Nini masuk hospital ni abang??"

"Dah..abang dah maklumkan..dia kata nanti dia akan datang melawat..dia kata ade suprise cket.."

"Suprise apa la budak tu nak buat ya.."

"Entahla.."

"Abang..terima kasih kerana sudi bersama Nini hingga kini walaupun setelah hal semalam terjadi.."

"hisy..Nini cakap apa ni..abang kan sayang Nini..I love U..tapi kan Nini.."

"tapi ape bang??"sound something there..

"Lepas ni kita kene kerja overtime cket la ya..mana tau ade rezeki lagi..hahahaha.."

"Kesitu pulak abang ni..."dan yang pasti aku akan terus tersenyum walaupun dalam berduka..

"Sayang..tengok kat luar tu.."

"ada apa abang??"

"Pelangi..."senyumku semakin lebar..pelangi sentiasa muncul saat aku berduka..sering mengingatkan aku pada kata-kata arwah ibuku dulu..'Pelangi itu Indah kerna ia mampu buat kita terus tersenyum...'

3 comments:

misz nana said...

Sian Nini keguguran..
Dah abes ke cite ni?

::cHeeSeCaKe:: said...

alahai..seannye keguguran..
xpela, bkn rezeki..
usaha lbih gigih..kekeke..

skamals said...

Puan Nini?? mane doktor tu tau name die nini?? ekekeke.....
jgn marah ci....
gurau...gurau.....heheheeh....

One's For All..All for One

Salam Perkenalan

Ingatan Buat Diri Yang Sering Alpa

Tika wajah penat memikirkan dunia, maka berwuduklah...


Tika tangan ini letih menggapai cita-cita, maka berdoalah...


Tika bahu tidak kuasa memikul amanah, maka bersujudlah...


Ikhlaskan semuanya dan dekatilah Allah S.W.T


Agar tunduk di saat yang lain angkuh...


Agar teguh di saat yang lain runtuh...


Agar tegar di saat yang lain terlempar...