Word Of The Day

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi..

Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari yang mengiringi...

Bukan mudah memiliki mutiara kasih..

Tanpa diselami lubuk hati nurani ke dasar rasa yang paling dalam...

Monday, June 15, 2009

Pelangi itu Indah 7

:: I am a Wife ::

“Aku terima nikahnya Faten Ayuni Bt Fahmi dengan mas kahwin RM100..”

“Sah”

“Sah..”

Dengan lafaz sah tersebut,maka sahla aku menjadi isteri kepada jejaka yang tidakku ketahui siapa gerangannya..huhu..siapa yang dapat menjangkakan aku akan menamatkan zaman bujangku seawal usia 20 tahun..

Sebaik sahaja majlis akad nikah selesai,aku segera beredar masuk ke kamar tidurku..langkahku dituruti Pak Long, Mak Long, dan Ijat satu- satunya adik lelakiku yang masih hidup.Pernikahanku tadi diwalikan oleh adikku yang satu tu..

“Nini…”

“Ya Mak Long…”

“Maafkan kami Nini..”

“Kenapa Mak Long..kenapa??”

“Kak Lia kamu lari dari umah pagi tadi..Mak Long tak dapat fikir panjang tadi..ni melibatkan maruah dua buah keluarga…”

“Tapi kenapa Nini Mak Long..Nini…”empangan air mata yang ku tahan sejak tadi akhirnya pecah juga..melihatkan keadaanku,Mak Long dan Pak Long jadi tak betah..lalu mereka meninggalkan aku sendirian..memberi ruang untukku bertenang..Setelah lama bilikku dalam keadaan sepi,Ijat mula memecahkan keheningan..

“Kak ..maafkan kesilapan Kak Lia..Ijat tau kak tak patut menggalas semua ini..Ijat dah cuba menghalang tapi semuanya berlaku terlalu pantas..”dan seperti biasa aku tersenyum dalam sendu..Ijat merapatiku dan memelukku..aku menangis semahu-mahunya dalam pelukannya..setelah memperoleh kekuatan..aku berkata..

“Tak pe lah Ijat..Dah takdir akak macam ni..mungkin ada sesuatu yg sedang di aturkan oleh Allah untuk akak..siapa tau yang lelaki tu memang jodoh akak kan..biarlah..andai pengorbanan ini dapat membalas jasa Mak Long sekeluarga pada kita..”..Benar..keluarga Mak Long telah banyak berjasa padaku dan Ijat..mereka la yang menjagaku dan Ijat selepas kematian ibu bapa kami..Kami ditatang seperti anak sendiri..tiada bezanya..

Lewat malam,aku melakukan solat sunat memohon di berikan ketenangan..

“Ya Allah..aku redha andai ini ketentuanmu Ya Allah..bantula aku Ya Allah menjadi seorang isteri yang baik buat suamiku..semoga suamiku mampu membimbingku ke jalanMu Ya Allah..Kau kurniakanla kasih sayang yang berpanjangan diantara kami Ya Allah..Semoga hubungan ini didalam keredhaanmu Ya Rahman Ya Rahim..Amin..”

No comments:

One's For All..All for One

Salam Perkenalan

Ingatan Buat Diri Yang Sering Alpa

Tika wajah penat memikirkan dunia, maka berwuduklah...


Tika tangan ini letih menggapai cita-cita, maka berdoalah...


Tika bahu tidak kuasa memikul amanah, maka bersujudlah...


Ikhlaskan semuanya dan dekatilah Allah S.W.T


Agar tunduk di saat yang lain angkuh...


Agar teguh di saat yang lain runtuh...


Agar tegar di saat yang lain terlempar...