Word Of The Day

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi..

Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari yang mengiringi...

Bukan mudah memiliki mutiara kasih..

Tanpa diselami lubuk hati nurani ke dasar rasa yang paling dalam...

Saturday, June 27, 2009

Pelangi itu Indah 25

:: Usrati Sa'idah ::

4 tahun berlalu,

"Umi..umi..."jerit Natasya Iman..permata hatiku..

"Nape ni sayang??"tanyaku mesra..

"Along kaco Tasya.."

"Along!!"aku memanggilnya dengan nada berbaur amaran..ketika itu along sedang berdiri di muka pintu dengan wajah bersalah..

"Ape along dh buat??"

"Mana ada along buat apa-apa..Tasya tu yang ngada-ngada..sikit2 nak ngadu.."dia jelir lidah geram dengan kembarnya itu..aku merenung mereka penuh kasih..Alhamdulillah..perkahwinan aku dan Ikmal dikurniakan dua permata hati serentak dan satu lagi on the way..hahaha..mungkin menggantikan kehilangan yang dulu..

"umi..ooo..Umi..."tangan mereka di lambai-lambaikan di depan mukaku..

"uisy..buat ape tu??"

"Kita cakap ngan umi..umi tak de kat sini pulak along??.."si kecil Tasya bersuara..

"A'ah la Tasya..habis air liur kita..jom g minum air.."baru saja mereka hendak berlalu..aku menarik mereka merapati aku..aku cuba mengangkat mereka duduk di ribaku..tapi..

"Aduhhh.."dan mereka berdua dah panik..

"Tasya la buat ni..."

"Ape pulak..along la.."mereka saling menyalahkan antara satu sama lain..nak tergelak aku di buatnya..hilang seketika rasa sakit yang aku alami tadi..

"Eh..along..tasya..apa yang korang buat tu??"tegur satu suara yang baru melangkah masuk ke bilik..tangannya ku capai dan ku salami seperti biasa..

"Bangun..bangun..sian umi ngan adik kat perut tu..meh duk kat walid.."

"Tak nak..walid busuk.."kata mereka serentak..saat itu,tercetus gelak tawa yang ku tahan sedari tadi..dia menjeling ku..dan berbisik..

"gelakkan abang ya..jaga Nini nanti.."gulpp..

"Eh abang..macam ada orang je kat bawah.."aku berkata apabila mendengar seperti suara orang bercakap-cakap di bawah..Ikmal menepuk dahinya

"Lupe la Nini..Iqbal dengan Diya ada kat bawah.."

"Abang!!"kami segera turun..lame tak berjumpa pasangan tu..boleh pulak suami aku lupe kat tetamu yg setia menanti kat bawah tu..setibanya di ruang tamu..aku berpelukan dan berlaga-laga pipi dengan Diya..rindunya..Iqbal dan Ikmal hanya mampu menggeleng-gelengkan kepala melihat keletah kami yang tak ubah macam budak-budak walaupun sudah bergelar ibu pada dua orang anak..Sementara itu, Natasya dan alongnya,Zairul sibuk bermain dengan anak-anak Diya,Alif dan Auni..tiba-tiba..loceng di pintu berbunyi..terdengar salam di beri dari luar..aku segera menuju ke pintu tapi di tahan oleh Ikmal..

"Nini duduk..biar abang yang pergi buka..."any expectation?Dua tetamu masuk ke rumah..seorang lelaki dan perempuan..perempuan aku kenal tapi laki tu macam pernah ku lihat tapi di mana ya..kami saling bertanya khabar dan berbual mesra..macam-macam yang kami bualkan..

"Kak Lia..erk.."aku memandang lelaki yang tak ku kenali..

"Imran Azmi.."kata lelaki tersebut..Imran Azmi??sound familiar..aku angguk dan mengajak mereka ke meja makan..

Kami semua duduk menjamu selera..rupanya Imran Azmi adalah suami Kak Lia..mereka berkahwin di Indonesia..patutla aku tak tahu..tengah sibuk final masa tu..huhu~..dan siapa sangka..Imran Azmi merupakan doktor yang merawat Kak Lia suatu ketika dahulu..tak sangka jodoh mereka panjang..Imran tak jadi Mr Buter dah la..(bujang terlajak)..hehehe..

Sepetang di situ,masing-masing mula meminta diri..aku,Ikmal dan anak-anakku menghantar mereka sampai ke depan rumah..saat kami ingin melangkah masuk ke rumah..

"Umi..Walid..tengok tu.."Along dan Tasya begitu riuh memerhati langit yang berwarna warni..

"Ha..kenapa??"

"Apa tu??"tanya Tasya petah sambil menunding jari ke arah langit..

"Pelangi..sayang.."balas Ikmal..

"cantik kan??"tanyaku..mereka sekadar mengiakannya..kami sekeluarga terus leka memerhatikan keindahan langit ciptaan Tuhan..Ya Allah terima kasih diatas kurniaan tak terhingga ini..semoga ia akan berkekalan dan keluargaku sentiasa berada di bawah naungan kasih sayang Mu..amin..jauh di sudut hatiku,aku amat bersyukur mempunya sebuah keluarga yang bahagia walaupun perlu mengharungi pelbagai suka duka dalam hidup sebelum ini..inilah impianku..usrati sa'idah..

~SEKIAN..TAMAT SUDAAA..~

1 comment:

misz nana said...

Habis dahh..
Hepi ending..
Suka2.. Hee..

One's For All..All for One

Salam Perkenalan

Ingatan Buat Diri Yang Sering Alpa

Tika wajah penat memikirkan dunia, maka berwuduklah...


Tika tangan ini letih menggapai cita-cita, maka berdoalah...


Tika bahu tidak kuasa memikul amanah, maka bersujudlah...


Ikhlaskan semuanya dan dekatilah Allah S.W.T


Agar tunduk di saat yang lain angkuh...


Agar teguh di saat yang lain runtuh...


Agar tegar di saat yang lain terlempar...