Word Of The Day

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi..

Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari yang mengiringi...

Bukan mudah memiliki mutiara kasih..

Tanpa diselami lubuk hati nurani ke dasar rasa yang paling dalam...

Wednesday, June 24, 2009

Pelangi itu Indah 22

:: Kisah Di sebalik 'Sejarah' ::

Sebulan yang lepas,

"Assalamualaikum Diya.."suara insan tersayang memberi salam apabila Diya mengangkat handphonenya.

"Waalaikumussalam Mama..apa khabar ma??”

“Mama sihat Alhamdulillah..Diya macam mane??”

“Alhamdulillah..Diya pun sihat jugak ma..aik Ma..tetiba call ni..ade apa-apa ke??rindu ek???”Diya mengusik mama nya..rindunya tiba-tiba datang menyapa…

“Erm..pandai anak Mama..rindu la ni..nak harap Diya call..berjanggut la Mama..”

“Eh..Mama ade janggut ek??hehehhee..”

“Diya..main-main pulak dia..Diya..ni Mama ade hal nak cakap..”uish..macam serius aje bunyinya..

“Erm..ade apa ma?’

“Ada orang datang meminang kamu..??”Ha..bute ape orang yang datang meminang tu..aku yang tak serupa orang ni..aish…kata-katanya yang bergema di dalam hati saja..

“Ma cakap ape??”

“Tak cakap apa lagi..Ma serahkan pada kamu aja..Papa pun kate tunggu keputusan empunya diri..”ni susah ni..kene pikir masak-masak dulu..gi mana ya tuan puan..ade apa-apa idea??huhuhu..

“Diya??”

“erk..sorry ma..lost sekejap…cam ni la Ma..Diya mintak Ma and Papa tolong sama-sama wat istikharah dengan Diya..soon both of you get the answer..then call me..Diya akan bagitau keputusan Diya..”

Di pendekkan cerita..Diya akhirnya menerima pinangan tersebut..dan siapa sangka Iqbal la orangnya..


“Satu aku confused pasal cerita ko ni Diya..?”ada yang tak kena ni…

“Apa dia Faten?”

“Lisa cam mane??”lame aku menanti Diya memberikan jawapannya..seperti ada satu rahsia di situ..

“Kalau aku cakap..ko jangan marah k!!”

“hurm..ok..”dup dap dup dap jantung aku nak tahu hal sebenar…

“Lepas aku da terima pinangan tu..aku buat keputusan nak jumpe dengan orang yang pinang aku tu..aku ajak Abang Irfan teman..”

“Abang Irfan???”aku mencelah..

“ala..the only abang yang aku ade tu la..”ooo..lupe lak Diya ade brother..heheheh…

“ok..ok..smbung…”

“Then..masa tu la aku tau Iqbal yang pinang aku..dia bawak Ikmal bersama…ur hubby tu la..actually..dia berpisah dengan ko bukan sebab dia ada Lisa..Lisa tak pernah wujud pun…tapi dia dah sedar antara lelaki dan perempuan tidak ada ikatan yang sah melainkan perkahwinan bila dia menghadiri satu ceramah agama yang diadakan kat UKM..time kita kat matrx lagi tu.....so dia fikir jalan terbaik adelah berpisah dengan ko…”

“kenapa dia tipu aku??”

“Dia takut ko tak percaya nanti..so dia ambil jalan mudah..dia ingat dia nak pinang ko lepas dia dah bersedia nanti..tapi..siapa sangka Qada’ dan Qadar Allah..ko bukan jodoh untuk dia..”aku tidak memberi sebarang respon..

“Faten??ko marah ke??”

“isy..tak dela..aku terkejut..tak sangka itu sebabnya..pastu macam mane lak ley tersangkut dengan ko??”

“Sorry..pastu Iqbal kata sejak beberapa minggu yang lepas..dia asyk mimpikan seorang perempuan..dia mintak petunjuk Allah untuk tunjukkan siapa..”

“Dan..who guess the girl is you??”aku memintas percakapannya..

“Yes..hehehhe..then dia tak jumpe aku tapi terus suruh his parents and Ikmal pergi pinang aku..gitu la citer nye..”huhu..tak sangka aku..jodoh si Diya ni dengan Iqbal..

“Alhamdulillah..at least bertemu jugak kau dengan jodoh kau sendiri..insyaAllah perhubungan kalian akan di rahmati Allah..”

“Ko tak rasa kecewa ke marah ke??”Tanya Diya takut-takut..

“For what dear…aku dah ada seorang suami yang sangat menyayangi aku…untuk apa aku kesalkan lagi..malah..aku bersyukur sangat bila dia lepaskan aku sebab ada kesedaran tentang apa yang betul dan apa yang salah mengikut syarak..aku yakin dia mampu menjadi suami yang baik buat isterinya…”hang la tu Diya..hehehhe

“Thanks Faten..lega hati aku bila ko cakap camni..tak delah aku rasa bersalah..”hisy dia ni..nak rasa bersalah apa pulak..tak faham aku budak ni..

“Eh..jadi beras la kita kan???”kataku tiba-tiba..

“Beras???bukan biras ke???hahahaha..”erk..malu lak den..

“Pape jela..hehehe..anyway ape maksud ko 3 in 1??”

“Hahahah..nanti ko tau la bila sampai masanya..”lor..tak nak gitau pulak dia..

“Diya….”

“Eh..dahla Faten..panas telinga aku..dah sejam lebih kita cakap ni..hahaha..”cis..ngelat..

“Yela..yela..k..Assalamualaikum..semoga kau bahagia..hahahha..”

“thanks..ko pun sama..ehheheh..Waalaikumussalam..”uish..baru terasa berasap telinga..Alhamdulillah..ada hikmah nya di sebalik setiap apa yang berlaku…semoga kau bahagia Diya bersama Iqbal..

“Nini”satu suara memanggilku..segera aku menoleh..

“Eh Abang..bila masa abang balik??”aku buat muka pelik bin hairan…biler laki aku ni masuk bilik..tak nampak bayang pun tadi…ade pintu rahsia ker…

“Mane nak nampak..cakap dengan telefon tu lagi best!!”ada nada cemburu di situ..

“Erk..Nini cakap dengan orang..bukan dengan telefon..”aku meloyar ni sah kene marah nanti..

“Memangla!!!!..dah la..malas nak layan..”dia pun memalingkan tubuhnya dari mengadap muka ku..alamak..merajuk betulla..apa aku nak buat ni…

“Abang…”senyap.

“Abang..janganla majuk..huhuhu…Nini cakap dengan Diya..bakal adeq ipar abang jugak..abang…”senyap..kaku..tak bergerak..aku melihat mukanya..ceh..tido rupanya..

“Menyampah la abang ni..orang cakap dia tidur pulak..dahla tak mandi lagi..”aku mencuit pinggangnya kuat..satu kelemahannya..hahahah..

“Nini..jangan kacau abang la..”.katanya seraya memalingkan tubuhnya mengadapku...tanganku ditarik menyebabkan aku terbaring sama dan pinggangku dipeluknya kejap…aku membiarkan..busuk ke masam ke suami aku jugak...tanpa sedar sebuah senyuman terukir di bibir sang suami…

2 comments:

misz nana said...

Ingatkan merajuk..
Tido rupanya..
Hahaa..

Lisa tu x wujud lak..
Bagus Iqbal..
Berubah ke arah yg lbih bek..

::cHeeSeCaKe:: said...

bagusnye iqbal ni..
xsgke sbb tu rupenye dulu dorang clash..
perancangan Allah tu lbih baik n indah..huhu..

One's For All..All for One

Salam Perkenalan

Ingatan Buat Diri Yang Sering Alpa

Tika wajah penat memikirkan dunia, maka berwuduklah...


Tika tangan ini letih menggapai cita-cita, maka berdoalah...


Tika bahu tidak kuasa memikul amanah, maka bersujudlah...


Ikhlaskan semuanya dan dekatilah Allah S.W.T


Agar tunduk di saat yang lain angkuh...


Agar teguh di saat yang lain runtuh...


Agar tegar di saat yang lain terlempar...