Word Of The Day

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi..

Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari yang mengiringi...

Bukan mudah memiliki mutiara kasih..

Tanpa diselami lubuk hati nurani ke dasar rasa yang paling dalam...

Saturday, June 13, 2009

Pelangi itu Indah 3

::Optimiskah aku??::

"Wei lalink..jauh termenung.."aku memandangnya sekilas dan membuang pandang ke arah luar memerhatikan hujan yang baru hendak berhenti..aku masih menanti..

"Faten..ko kenapa ni??kenapa senyap jer lepas jumpe Iqbal..??"tanya Diya tidak puas hati dengan kebisuanku.

"Diya..tengok pelangi tu..indahkan..dia muncul hanya selepas hujan yang menyebabkan kita resah gelisah..betul tak??"dia terkebil-kebil mendengar bicara yang keluar dari mulutku.Aku tersenyum seperti biasa.

"Aku dah tak de pape dah dengan Iqbal.."satu kenyataan yang menyakitkan hati.

"ko jangan nak melawakla Ten.."sudah aku jangkakan reaksi Diya sebegini.

"Aku nampak cam badut dalam sarkas ke?"sarkastik bunyi soalan ku itu.Melihatkan wajahku yang serius...

"Ya Allah Faten.."katanya seraya memelukku dan mengusap-usap bahuku seolah-olah perbuatannya itu mampu menghulurkan kekuatan padaku.

"Menangisla Aten..kalau itu mampu membuatkan ko lega.."sambungnya lagi.

"Tak..aku tak rasa nak menangis..."Diya memandangku tidak percaya.Aku mengangguk meyakinkannya.Tiba-tiba Diya menampar pipiku..

"Woi..nape??sakitla..."jeritku terkejut dengan tindakannya yang drastik itu.

"kau ok tak ni??"

"Hahahaha...aku ok la..waras lagi ni..."

"Please Faten..jangan pendam kan ape yang kau rasa..."

"But Diya..ini memang apa yang aku rasa.."

"tak kan tak de sekelumit rasa marah pada Iqbal???"tanyanya kehairanan..yup..sape yang tak pelik kan kalo dah ditinggalkan begitu masih mampu untuk ketawa seolah-olah tiada apa yang berlaku.adakah aku cuba lari dari hakikat?

"entahla Diya..kalau aku adalah Faten yang dulu..Probably aku akan marah,sakit hati,kecewa dan segala macam perasaan lagi..tapi aku sekarang ialah Faten yang telah berubah..lagipun kemaafan adalah dendam terindah kan..hehe.."

"So,apa yang kau rasa sekarang?"

"Lega.."ringkas tapi bermakna.

"Ha??"

"Masa mula-mula kenal dia,seperti yang ko tengok..aku bahagia..but lately,dia macam dingin dengan aku.Aku terasa semakin kehilangan.Aku cuba baiki apa yang patut tapi nampaknya tak ada apa yang aku boleh ubah.Aku tertekan.Serius tertekan.Aku harap semua ini akan berakhir.Apa yang aku tahu,aku nak final so i have to focus no matter what.."aku menarik nafas dan meneguk air seteguk dua sebelum menyambung kata-kataku lagi.

"Bila dia lafazkan kata putus tadi,aku rasa sebak tapi aku pelik..aku still mampu tersenyum..ko tau kenapa??"

"kenapa??"

"sebab..walaupun hubungan aku dan dia tak berakhir seperti yang aku impikan.Aku bersyukur aku dapat kenal dia. Macam yang ko kata,aku banyak berubah selepas kenal dia.Dulu aku masih terkapai-kapai mencari jati diri aku..sekarang aku dah jadi seorang manusia..Jadi,perlukah aku membenci dia??"panjang sekali penerangan aku.

"optimisnya kau..."

"May be..tapi bukankah itu penting..siapa lagi yang boleh beri aku semangat kalau bukan aku yang mulakan dulu..kau nak ke kawan kau ni berkabung dan berendam air mata siang dan malam...?"

"uisy..tak nak la aku cam tu..tapi ingat..jangan pendamkan kalo kau rasa nak bercerita..aku sentiasa ada di sisi ko..ingat tu.."Ni yang buat aku sayang Diya sangat-sangat..dia lah sahabat aku dunia akhirat..

"Tapi kalo orang lain kat tempat ko..ramai yang dah menangis..melalak...tak de semangat untuk hidup.ke kau sebenarnya tak berapa nak sayang si Iqbal tu??"laa..tak habis lagi minah ni..

"Ramai yang akan cakap aku tak sayang Iqbal kalau tengok keadaan aku sekarang..Diya..kalau aku tak sayang Iq..untuk apa aku terima dia..awal-awal lagi aku selalu ingatkan diri aku agar mencintai seseorang jangan melebihi cinta kita pada Allah..lagipun...mencintai tak semestinya memiliki..kn??"

"Yup..but u are not an angel to be such that kind..."

"tapi kita masih boleh mengawal diri kita kn?Lagipun untuk apa kita ingat satu kenangan yang pahit sedangkan kita ada banyak kenangan yang manis..Lebih baik simpan yang manis dan anggap yang pahit itu penawar kita..may be ada hikmahnya.."

"tak faham aku..huhuhu..."kau akan mengerti jua suatu hari nanti Diya..

No comments:

One's For All..All for One

Salam Perkenalan

Ingatan Buat Diri Yang Sering Alpa

Tika wajah penat memikirkan dunia, maka berwuduklah...


Tika tangan ini letih menggapai cita-cita, maka berdoalah...


Tika bahu tidak kuasa memikul amanah, maka bersujudlah...


Ikhlaskan semuanya dan dekatilah Allah S.W.T


Agar tunduk di saat yang lain angkuh...


Agar teguh di saat yang lain runtuh...


Agar tegar di saat yang lain terlempar...