Word Of The Day

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi..

Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari yang mengiringi...

Bukan mudah memiliki mutiara kasih..

Tanpa diselami lubuk hati nurani ke dasar rasa yang paling dalam...

Tuesday, June 16, 2009

Pelangi itu Indah 12

:: Baiti Jannati ::

“Nini..dah kemas belum??”isy dia ni..perasan pulak aku masuk bilik..ingatkan dah ralik dengan novel Sherlock Holmes dia tu..dahla tak nak bagi aku baca..

“Kemas apa abang??”

“Sok kan nak balik…”balik mane pulak..

“Balik???”muka dah confused.

“Umah abangla..”

“Ni bukan umah abang ke??”

“Umah abang kat KL la..ni kan umah parents abang…”

“Oooo…”kenapala KL..tempat yang aku malas nak pegi..tapi bagus jugak..ley jumpe Diya nanti…huhuhu…pekabola agaknya Diya..nanti-nantila aku mesej dia..

Keesokan harinya,

“Mak…ayah..kami pergi dulu..”aku bersalaman dengan mereka sementara suamiku bersalaman dengan adiknya..aku terdengar Iqbal berkata ‘jaga kak Nini baik-baik..’..dalam hatiku.. ‘tq Iq..’..macam-macam nasihat yang diberikan oleh mak kepadaku..insyaAllah akan aku turutkan demi menjaga keharmonian rumah tangga ini.

Di dalam kereta,

“Concernya bf dia ya..”uishhhh..perli pedas tu..

“Ex..”aku membetulkan.

“Ex pun…”

“Jeles ke??”sakatku.

“Jeles tu tak dela..cemburu tu ade…”tak sama ke?hahaha…

“Eh..eh..dah pandai cemburu ya cik abang kita ni..sayang Nini ek??”

“Tak lah..tak sayang pun..”

“Sikit pun tak de??”geleng.

“Tak sayang tak pe..kita tau sapela kita ni…hidung mancung..pipi comel..”

“Hahaha..perasannya dia ni..isteri sape la ya..”

“Isteri Ikmal Hafizi Salleh..”dia mencuit pipiku.Aku sengih jer..macam tu la kami..semakin hari semakin mesra..semoga kemesraan ni berkekalan supaya aku mampu tersenyum bahagia hingga akhirnya..

Setibanya di perkarangan rumah,

“Nini…Nini...bangun Nini..”

“Hmm…”terpisat-pisat aku bangun..

“Isy Nini ni..peta Negara mana Nini buat ni…besarnya….Uganda ke??”aku segera mencelikkan mata dan meraba sekitar mulutku..hampir-hampir jer..

“mane ade abang…memandai jela abang ni..”

“tu..kat mulut tu apa..ha…”

“Tak de..sipi-sipi jela..dia pun tak sudi nak jatuh kat kete cap ayam abang ni tau..”aku melangkah keluar dari ketenye tapi dia memegang pipiku..

“Cap ape???”

“Ayam..”selamba badak aku menjawab..terus dia menarik tanganku ke belakang kereta..

“Tengok betul-betul..apa dia tulis..”

“Kancil..”ingat aku baru nak belajar mengeja ke..

“Ha..cap kancil tau…bukan cap ayam…hahahaha..”Ooo..kenekan Nini yer..siapla suami aku ni..aku masak jugak nanti..baru tau..hehehehe

“Abang ni…tak baik tau…”aku buat-buat merajuk..mukaku keruhkan ala-ala nak nangis..

“alololo..jangan la nangis-nangis eh..jom masuk rumah dulu pastu baru nangis ya!!..”ceh..ingat nak pujuk. Aku ikut jela.malas aku nak buat drama tak berbayar..

“Subhanallah…lawanya ..luas laman umah abang ni…”

“hehe..belum tengok dalam lagi..lagi ‘lawa’…”aku menjelingnya..

“Aik..lain macam je bunyi lawa tu…”

“Ada bunyi lain ke??”pintu pun di buka..dan……..

1 comment:

misz nana said...

Cam tongkang pecah ke?
Hehehe..

One's For All..All for One

Salam Perkenalan

Ingatan Buat Diri Yang Sering Alpa

Tika wajah penat memikirkan dunia, maka berwuduklah...


Tika tangan ini letih menggapai cita-cita, maka berdoalah...


Tika bahu tidak kuasa memikul amanah, maka bersujudlah...


Ikhlaskan semuanya dan dekatilah Allah S.W.T


Agar tunduk di saat yang lain angkuh...


Agar teguh di saat yang lain runtuh...


Agar tegar di saat yang lain terlempar...