Word Of The Day

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi..

Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari yang mengiringi...

Bukan mudah memiliki mutiara kasih..

Tanpa diselami lubuk hati nurani ke dasar rasa yang paling dalam...

Friday, June 26, 2009

Pelangi itu Indah 24

:: Dia Telah Kembali ::

"Ya Allah Lia..anak mak..kenapa kau jadi macam ni???"itulah kata-kata yang meniti keluar dari bibir sang ibu sebaik sahaja melihat keadaan anaknya..hatinya dicengkam sayu..

"Sabar Mak Long..yang penting kita mesti memulihkan kembali kondisi Kak Lia.."kataku cuba menenangkan hatinya sedangkan hatiku juga tidak sanggup melihat keadaan Kak Lia begitu.

Kak Lia dibawa ke dalam rumah..di bersihkan tubuhnya dengan penuh kasih sayang oleh Mak Long..aku jadi terharu..ibu mana yang sanggup melihat kemusnahan anaknya.Sesuatu harus dilakukan..

"Abang.."aku berkata seraya mengambil tempat di sebelahnya..

"hmmm.."mak aih ringkasnya balasan..aku memandangnya tak puas hati..menyedari dirinya di perhati..dia lantas menoleh ke arahku..

"Kenapa?"

"Abang tengah malas nak layan ke?"soalan apa tu..straight to the pointnya..silap la..patut berkias tadi..aiseh..

"Apa maksud Nini??"

"Abang hmm je tadi.."

"Laa..tak boleh ke..?"dia jungkit kening..aku malu-malu..isy nape la aku emosional sangat harini..

"Hehhee..tak de la..dah la drop the subject.."

"Habis tu nak up subject ape.."dia buat dah ayat berlapik tu..ni umah orang la abangku sayang..

"Kak Lia.."kataku serius..sebaik sahaja teringat sebab aku memanggilnya tadi..dia turut serius..

"Nini nak buat ape??"

"Tolong kak Lia...kita cari doktor yang boleh merawat dia.."

"Erm..kes Kak Lia ni kene ada 2 doktor la sayang.."

"Dua doktor??"agak pelik di situ..

"Doktor sakit jiwa dan doktor hati.."kata Ikmal sambil tersenyum penuh makna..aku yang sememangnya lambat pick up hanya..

"Oooo.."walhal tak faham ape pun..layankan aje..nanti aku kene bantai gelak dek suami aku yang tak berperasaan neh...

*************************************************************************************

Rancangan kami untuk membawa Kak Lia bertemu doktor pakar sakit jiwa berjalan lancar..segala urusan di serahkan pada Doktor Imran Azmi..Seorang Mr Buter kalo tak silap aku..hehehhe...berketrampilan sederhana tapi kemas..erk..buat apa aku nak menganalisa doktor ni..aku dah ada suami..huhU~

Hari berganti hari..minggu demi minggu..bulan-bulan pun berlalu..Kak Lia dikhabarkan semakin pulih daripada sakitnya..Mak Long dan Pak Long lah manusia paling gembira mendengar berita ini..aku bersyukur kerana Kak Lia masih di berikan peluang untuk bertaubat dan hidup seperti orang lain..

"Assalamualaikum..Nini.."sapa seseorang di jalanan..

"Waalaikumussalam..eh..Kak Lia.."aku terkejut melihat gerangan insan yang menyapaku tadi..penampilannya jauh berubah..dia tidak seperti Kak Lia yang suatu ketika dulu ku kenali...wajah nya bersih..seolah-olah terpancar nur keimanan dari wajahnya..kami saling berpelukan melepaskan rindu di dada..

"Nini sihat ??"aku angguk..

"Akak??"

"Alhamdulillah..sihat seperti biasa..Nini..akak nak ucap terima kasih banyak-banyak kat Nini dan Ikmal kerana masih sudi terima akak dan tolong akak walaupun macam-macam akak dah buat kat korang.."

"tak pela kak..kalau kami tak tolong..siapa lagi..kita kan satu keluarga.."

"Akak nak minta maaf sangat-sangat atas semua kelakuan akak masa lampau..akak malu dengan Nini.."aku terharu melihat perubahan Kak Lia..amin Ya Allah..kau telah makbulkan doa kami..

"Perkara yang lepas tak usahla kita sebut-sebut lagi..sekurang-kurangnya..akak dah jauh berbeza dari dulu..Alhamdulillah..akak diberikan kesempatan oleh Allah untuk bertaubat.."kataku ikhlas dari hati.

"Ya Nini..Alhamdulillah..khilaf akak..terlampau ikutkan kata hati.."

"So apa perancangan akak lepas ni??"

"Akak akan ke Indonesia minggu depan..InsyaAllah kalau tiada aral..kita akan bersua lagi suatu hari nanti.."katanya sambil menghulurkan salam perpisahan..

No comments:

One's For All..All for One

Salam Perkenalan

Ingatan Buat Diri Yang Sering Alpa

Tika wajah penat memikirkan dunia, maka berwuduklah...


Tika tangan ini letih menggapai cita-cita, maka berdoalah...


Tika bahu tidak kuasa memikul amanah, maka bersujudlah...


Ikhlaskan semuanya dan dekatilah Allah S.W.T


Agar tunduk di saat yang lain angkuh...


Agar teguh di saat yang lain runtuh...


Agar tegar di saat yang lain terlempar...