Word Of The Day

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi..

Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari yang mengiringi...

Bukan mudah memiliki mutiara kasih..

Tanpa diselami lubuk hati nurani ke dasar rasa yang paling dalam...

Thursday, December 23, 2010

...Sabar Itu Indah...






Assalamualaikum..

Alhamdulillah masih diberi peluang untuk bernafas di bumi Allah pada hari ini. Setelah dihitung-hitung baki cutiku hanya tinggal seminggu lebih saja lagi. Dah nak masuk semester baru rupenye! Be strong!

Alhamdulillah semalam, Rabu (23/12/2010) ditakdirkan oleh Allah saya dapat menghadirkan diri dalam sebuah majlis ilmu@usrah. Saya tertarik dengan intipati yang dibincangkan lantas membuat keputusan untuk dikongsikan bersama sahabat sekalian. Tajuknya mudah. Sabar. Sumber rujukan yang digunakan adalah buku La Tahzan. Mungkin ramai sudah memiliki buku ini namun berapa ramaikah yang berjaya menghabiskan buku sebanyak 611 m/s itu. Barangkali buku ini hanya menjadi hiasan di meja atau rak buku atau hanya menjadi tatapan bila ada masa lapang yang tidak ketahuan bila waktunya. Justeru saya memilih untuk berkongsi.




Sepotong ayat yang saya dengar dalam usrah tersebut berlegar-legar di minda, 'Tiadalah kesabaranmu itu melainkan dengan pertolongan Allah'. Mungkin kadang-kadang kita terlupa bahawa setiap kelakuan kita dikawal 100% oleh Allah s.wt. sehingga kita selalu melihat sesuatu itu datangnya daripada manusia itu sendiri. Kita jadi marah pada tingkahnya yang tidak bertepatan dengan kehendak kita. Kita jadi sedih dengan bicara yang melukakan hati.

Seringkali juga kita kagum melihat orang yang mampu bersabar dengan kerenah-kerenah yang tidak masuk akal namun kita terlupa kesabaran yang ada dalam diri kita tidak akan ada melainkan dengan pertolongan Allah. Lemahnya manusia. Tiada satu pun dibawah kemampuan diri.

Umar Al-Khattab Radhiyallahu'anhu mengatakan:"Dengan kesabaran, kita tahu makna kehidupan yang baik."

Bagi ahli sunnah terdapat tiga perkara yang harus dilakukan ketika sedang menghadapi musibah: Bersabar, berdoa, kemudian menunggu jalan keluar.

Seorang penyair berkata (ruj: La Tahzan)

Kau merayap meraih kejayaan
sedang mereka yang berlari dengan sepenuh hati
telah sampai
Mereka berkejaran menuju kejayaan
hingga kebanyakan mereka merasa bosan
Siapa pun yang bersungguh-sungguh dan sabar
dapat meraih kejayaan
Jangan kau kira kejayaan adalah kurma yang biasa kau makan
Tiada yang dapat mencapai kejayaan
hingga dia mampu bersabar

Kenapa saya memilih kata-kata(syair) ini untuk diketengahkan pada semua?

Saya yakin rata-ratanya manusia ingin memperolehi kejayaan yang diidamkan. Tapi sepanjang tempoh itu pasti ada masanya kita berasa bosan sehingga mencetuskan rasa putus asa. 'Penantian satu penyiksaan' bagaikan pegangan dalam hidup kita. Alangkah moleknya sekiranya pegangan itu digantikan dengan 'sabar itu indah' sehingga mampu merasakan kemanisan nikmat kehidupan ini.

Kebosanan yang dirasai sepanjang tempoh itu barangkali kerana kita merasakan target yang kita kejar dan cari dan kejayaan yang kita kecapi umpama kurma biasa sehingga mata kita gagal mengesan kelainan yang sedang kita lalui. Logiknya, adakah kita yang pada usia 12 tahun dulu sama dengan usia kita 21 tahun sekarang? Adakah kita masih berperang untuk UPSR atau sebenarnya kita telah melangkah lebih jauh walaupun dalam konteks yang sama iaitu belajar? Sama-samalah kita berfikir dan memuhasabah diri..

Akhir kata, sebagai penutup bicara..

Anak nyamuk di dalam padi
Cuka di dalam perberasan
Sungguhpun beramuk di dalah hati
Di muka jangan kelihatan

-Shabrun Jamil-

Waallahualam..

Dari lubuk hati,

CahayaNaluri

23/12/2010

10.00 pm


No comments:

One's For All..All for One

Salam Perkenalan

Ingatan Buat Diri Yang Sering Alpa

Tika wajah penat memikirkan dunia, maka berwuduklah...


Tika tangan ini letih menggapai cita-cita, maka berdoalah...


Tika bahu tidak kuasa memikul amanah, maka bersujudlah...


Ikhlaskan semuanya dan dekatilah Allah S.W.T


Agar tunduk di saat yang lain angkuh...


Agar teguh di saat yang lain runtuh...


Agar tegar di saat yang lain terlempar...