Word Of The Day

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi..

Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari yang mengiringi...

Bukan mudah memiliki mutiara kasih..

Tanpa diselami lubuk hati nurani ke dasar rasa yang paling dalam...

Sunday, July 4, 2010

-Secebis Kenangan-

Nafas dihela perlahan. Seakan ada masalah yang sedang difikirkan. Tapi, benarkah ada masalah? Jari ini selalu menaip tapi rasanya sudah lama tidak menaip sebuah cerita yang boleh dikongsikan bersama lantaran kesibukan dunia seorang pelajar yang belajar dan terus belajar. Entah kenapa harini aku memandang sepi pada lappy ku. Hati tergerak untuk menulis tapi kemalasan mengatasi segalanya. Namun kini..lihat..aku sedang menaip. Cerita apa? entah!..Mungkin kehidupanku..mungkin kehidupanmu dan mungkin juga tiada kena mengena dengan kita.

Suasana pada petang ini amat mendamaikan. Kedamaian ini membawa pergi fikiranku melayang jauh meninggalkan dunia realiti. Mengingatkan aku pada beberapa peristiwa yang tidak mahu aku ingatkan lagi. Ah~! Tapi mengapa kenangan pahit itu juga yang menjelma ke dalam ingatan!! Tak suke3x!

Tok..tok.. " Wawa.. I am here!Haha.." Dek terkejut. Tanganku terhenti menaip.

" La.. Kak Erda ke..Buat suspen je.."

" Nape? Ingat ada putera kayangan nak datang ke?"

"Nonsense..pasai pa mai neh?"

"Akak datang nak online la..macam la ko tak biasa.."

"Hehee...lupa yang akak ada cakap petang tadi.." Aku membiarkan Kak Erda membuat kerjanya sendiri. Tiba-tiba..

"Ehem..boleh saya masuk??" macam kenal suaranya..tapi siapa ya..

"Lor..Kak Miza..masukla..malu-malu kucen pulak dia.."

"Haha..Sapela tak kenal akak ni kan.."Pecah gelak kami semua. Begitula kami saban hari. Sering bergurau senda. Mujurlah teman sebilikku tiada pada saat itu.

Mataku kembali pada skrin komputer..tanpa sedar sebuah keluhan terlahir daripada mulutku.

"Aii..nape wa??" Tanya Kak Erda prihatin.

"Tak de ape la kak. Cuma terkenang peristiwa petang tadi je.."

"Sabarlah ye wawa.."nasihat Kak Miza. Paham. Kerana kami turut merasanya.

"Bukan ape kak. Just rasa terkilan. Tak sangka, dalam diam dia memburuk-burukkan kita"luahku.

"Rambut sama hitam. Hati lain-lain. Itulah manusia.."kata Kak Erda. Kami terus tenggelam dalam fikiran sendiri. Tapi aku tahu kami tetap memikirkan Kak Liya. Satu demi satu perbuatannya kembali bermain di mindaku. Sungguh. Sedih. Tak tipu!

Dalam terleka,

"Ha..akak naik ni ade sebab la.." Kak Miza tiba-tiba bersuara.

"Awatnya Miza?" Tanya Kak Erda kehairanan.

"Tadi Liza datang bilik Miza..nak pulangkan buku mathematics yang dipinjamnya. Tiba-tiba dia bukak cerita yang Ada ada datang berjumpa dia semalam."terangnya.

"Pastu kak?"pintasku tidak sabar. Yelah..masakan takde angin takde ribut tiba-tiba je Kak Miza nak bercerita mengenai Liza..

"Dia kata Ada gitau tak sangka ya kita bertiga ni macam ni."

"Macam ni tu macam mane Miza?"tanya Kak Erda pulak.

"Dia kata sejak Kak Liya kawan dengan kita bertiga. Kak Liya macam terkongkong. Tak leh nak berkawan dengan orang lain."

"Aik..sejak biler lak??The choice was hers. Nak kawan ngan sape-sape pon. Kita tak pernah halang dia kan."aku mula melahirkan rasa tidak puas hatiku. Baru tadi masalah lain sekarang masalah lain pulak.

"itu la..tapi Liza kate la 'tak la..diorang bukan macam tu. Ko tak kenal lagi Kak Liya tu..' tapi si Ada lak jawab 'Tak.Aku kenal Kak Liya. Kak Liya baik. Tak macam diorang bertiga tuh.' Korang tau tak..akak rasa cam nak face to face je dengan si Ada tu. Akak nak cakap kalo tak tau ape-ape jangan nak memandai-mandai buat kesimpulan." Kak Miza meluahkan rasa geramnye.

Aku dan Kak Erda terdiam. Mungkin cuba menafsir kata. Tenang.

"Ginila kak. Ikut diorang la nak kate ape. Yang penting kita tau siapa kita. Tak perlu la kita nak semakkan pemikiran kita dengan hal-hal macam ni. Esok dah start cuti semester..So balik cuti ni kite rehatkan minda betul-betul. Buang yang keruh ambil yang jernih. Tak usahla kita ingat benda yang memang XBEST neh."kataku. Seolah-olah membuat satu keputusan. Bukan untuk mereka tapi buatku sendiri sebenarnya. Mereka mengangguk setuju.

Nafas ku hela sekali lagi. Pergila bersama kesedihan dihati. Tangan laju menekan mouse. Mataku melewati beberapa blog kengkawan. Sehingga tertancap pada satu tajuk..

Apabila Kau Ingin Berteman

Apabila kau ingin berteman…
Ja
nganlah kerana kelebihannya…
Kerana mungkin dengan satu kelemahan…
Kau mungkin akan menjauhinya…

Andai kau ingin berteman…
Janganlah kerana kebaikannya…
Kerana mungkin dengan satu keburukan…
Kau akan membencinya…

Andai kau inginkan sahabat yang satu…
Janganlah kerana ilmunya…
Kerana apabila dia buntu…
Kau mungkin akan memfitnahnya…

Andai kau inginkan seorang teman…
Janganlah kerana sifat cerianya…
Kerana andai dia tidak pandai menceriakan…
Kau mungkin akan menyalahkannya…

Andai kau ingin bersahabat…
Terimalah dia seadanya…
Kerana dia seorang sahabat…
Yang hanya manusia biasa…
Jangan diharapkan sempurna…
Kerana kau juga tidak sempurna…
Tiada siapa yang sempurna…
Kerana itu bersahabatlah kerana Allah…

Bertemu dan berpisah..Hidup dan mati hanyalah untukNya….


Dalam diam aku setuju dengan kenyataan dalam kata-kata ini. Hatiku bersyukur. Alhamdulillah kerana Allah mengejutkan aku dalam kealpaan. Menegur silapku dalam sekerdipan. Bibirku menguntum senyum. Memasang janji dalam diri sendiri. Membiarkan hati bernafas lega. Kak Liya makhluk Allah juga. Sama sepertiku. Sebagai kawan, aku sepatutnya mendoakan perubahannya bukannya membencinya. Semoga masih sempat untukku bertaubat. Mendambakan keampunan daripada Allah S.W.T.


'Ya Allah..Kau bukakanlah pintu hati Kak Liya. Semoga hari esok lebih baik daripada hari ini. Ameen Ya Rabb..'







3 comments:

cg_mila said...

hehehe.mcm ad kaitan jew cerpen nie ngn ehem2.hihihi:P

aq_z4c said...

btoi3x katemu i2..beh!..ad pgjrn..truskan=)

ChyNaluri said...

huish..arigato..hehe..mila..adess...

One's For All..All for One

Salam Perkenalan

Ingatan Buat Diri Yang Sering Alpa

Tika wajah penat memikirkan dunia, maka berwuduklah...


Tika tangan ini letih menggapai cita-cita, maka berdoalah...


Tika bahu tidak kuasa memikul amanah, maka bersujudlah...


Ikhlaskan semuanya dan dekatilah Allah S.W.T


Agar tunduk di saat yang lain angkuh...


Agar teguh di saat yang lain runtuh...


Agar tegar di saat yang lain terlempar...